Wednesday, September 8, 2010

Ramadhan yang dulu...

Syawal semakin menghampiri, dengan Ramadhan insyaAllah bakal melabuhkan tirainya untuk tahun hijrah kali ini sehari lagi. Semua muslimin dan muslimat sudah mula sibuk dengan persiapan Aidilfitri. Tidak asing lagi, suasan jalan raya di kota raya yang lengang kerana semakin ramai meninggalkan hutan batu ini kembali ke kampung halaman masing-masing (walaupun kini sudah semakin ramai orang berkampung bandar).

Dengan ini, semakin hampir juga tempoh masa sebulan yang saya luangkan untuk Ramadhan tanpa ibu bapa. Bukan kerana saya anak manja yang perlukan belaian manja, cuma terasa janggal tidak bersama mereka tahun ini sepanjang bulan barakah.

Ketika saya kecil, ayah saya sering mengingatkan saya supaya tidak lupa untuk niat berpuasa. Seringkali juga dia yang menjadi reminder kepada dua anak terunanya yang berapa hari telah berlalu.

Ibu saya pula, sememangnya seorang tukang masak yang sangat mahir. Bukan kerana dia sangat hebat memasak, tapi kerana dia paling arif tentang selok-belok perasa makanan yang digemari setiap ahli keluarganya. Oleh sebab itulah ibu saya berjaya membuatkan saya menghabiskan sekurang-kurangnya 3 pinggan nasi untuk santapan ketika bersahur.

Abang saya pula, tak dinafi waktu kecil saya semtiasa di belakangnya. Ke masjid untuk bermain mercun, bermain sembunyi-sembunyi, meletupkan mercun di depan rumah orang, dan macam-macam lagi. Semuanya dikepalai oleh dia. Tak lupa, dia juga yang pastinya orang pertama akan berundur dan mengalah sekiranya kami berebutkan sesuatu perkara. Samalah juga seperti makanan.

Adik-adik saya, mungkin kerana ketika itu saya semakin membesar usia, maka mereka pula yang disajikan didikan serupa oleh ibu dan ayah untuk menghadapi Ramadhan. Ingatan supaya jemaah subuh di surau, mengaji dan tidak meninggalkan terawih terus lekat di telinga saya walaupun saya bukanlah audien utama kali ini.

Banyak lagi sebenarnya kalau diikutkan. Takkan cukup kisah lebih 20 tahun untuk diceritakan dalam satu lembaran.

Kali ini ia tiada. Semua itu tiada. Saya tersenyum sendiri mengenangkan semua itu. Sedar benar yang masanya semakin tiba, satu hari nanti, saya pula yang akan mengambil peranan menyampai, mengalah dan mendidik.

Itulah rezeki Ramadhan. Bukan hanya rezeki yang mampu dizahirkan, tapi juga apa yang tersirat disebaliknya. Memori dan didikan Ramadhan, benar-benar dirindui.

Saya semakin merasainya........

No comments:

Post a Comment