Sunday, September 12, 2010

Syawal 1431 Hijrah

Hampir berlalu 3 Syawal 1431 Hijrah. Lembaran baru esok hari pastinya penuh tanda tanya. Esok juga bermakna genap 7 bulan di bumi Australia ini.

Tentang Syawal, tiada apa bezanya ketika di Malaysia. Tiada yang luar biasa. Tiada rendang Kangaroo, tiada kuah lodeh dengan daging koala. Bahkan semua itu bukanlah istimewa, kerana setiap Syawal itu istimewa walau di mana lokasinya. Kelainannya ialah, terpaksa menyediakan hampir 70% masa untuk menyelesaikan tugasan akademik sedangkan kalau di tanah air, seminggu sebelum Aidilfitri sudah mula bercuti. Hampir mabuk dan hilang upaya kerana segenap masa memerah otak menyelesaikan tugasan.

Terkesan apabila melihat berita di negara lain. Beberapa daerah di Pakistan dirundung malang ujian dari Allah, saya tidak berhak berdukacita hanya kerana berjauhan dari keluarga tercinta. Kerana di sini adalah keluarga saya. Saya masih mampu menjamu selera dengan pelbagai juadah, masih mampu bergembira berziarah sesama rakan taulan, masih mampu memenuhi undangan Mayor Adelaide, masih mampu turut sama dalam majlis jamuan hari lahir anak kepada rakan rapat di sini, masih mampu menelefon keluarga di Malaysia, menggunakan internet melayari pelbagai website, masih mampu menunaikan solat dan beribadah kepadaNya tanpa sedikit pun rasa gusar dan tidak selesa.

Alhamdulillah kerana diberikan nikmat ini. Semoga Allah terus melindungi semua muslimin muslimat dari segala bencana. Tiap apa yang berlaku sama ada itu nikmat atau bencana, ia adalah ujian dari Allah. Seperti awalnya, esok adalah lembaran muka surat yang baru. Saya sedang menetapkan niat untuk berbuat yang terbaik.

*Cuma kekadang saya risau, jika keluarga di tanah air terlalu bimbangkan saya.

Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment