Wednesday, November 17, 2010

Memoirs of 1431 Eid Adha

Hari ni bertolak ke Perth, bercuti selama dua malam sebelum bertolak ke Malaysia. Balik seketika bukan untuk bercuti sangat, tapi lebih nak menyiapkan kerja.

Agak sedih nak meninggalkan keluarga di Adelaide. Apatah lagi bila musim raya ni. Sedikit ralat sebab dulu beli tiket tak tengok tarikh penting, jadi terlepas program Qurban sempena AidilAdha yang akan diadakan pada hari sabtu ni. Tapi saya masih bersyukur sebab sempat mengerjakan solat sunat AidilAdha di Adelaide, dan sempat meluangkan masa berharga bersama keluarga di sini.

Tapi saya akan terlepas beberapa 'important event' bila balik ke Malaysia ni. Pertamanya, saya tak dapat bersama kawan-kawan lain menyambut kelahiran bayi sulong Muntazam&Suriati dan Nasrul Amri&Arifah. Keduanya, saya tak berpeluang untuk bersama-sama menghantar rakan serumah, Mohammad Sani Mohammad Hashim dan rakan seperjuangan yang juga bakal penerima ijazah PhD, Dr Nor Azman. Mereka berdua akan balik 'for good' (kurang pasti istilah melayunya apa), meninggalkan Adelaide ni. Jadi agak dukacita.

Moga Muntazam, Suriati, Nasrul Amri, Arifah akan dikurniakan zuriat penerus perjuangan agama dan bangsa yang soleh dan solehah. Moga juga ibu-ibu itu akan selamat melahirkan anak sulong mereka. Kehadiran ahli keluarga baru, adalah satu anugerah yang tidak terhingga.

Buat Sani dan Azman, moga mereka berjaya mendapatkan Ijazah PhD yang diperjuangkan selama ini. Didoakan juga mereka mampu menjadi pendidik dan pejuang agama, bangsa yang ikhlas, jujur dan amanah.

Erm, berkenaan sambutan AidilAdha. Memang sinonim Tanah Suci Mekah pada waktu ini. Salah, bukannya sinonim, tapi memang satu kemestian. Sebelum bertolak ke bumi Kangaroo pada Februari 2010 yang lalu, kak Hani (isteri Dr Arifin) berkongsi cerita yang dia bermimpi melihat ibu dan ayah saya memakai pakaian ihram. Saya terkejut. Manakan tidak, memang saya dah sematkan di dalam hati, nak berusaha menghantar mereka ke Tanah Suci satu hari nanti. Mimpi kak Hani tu, walaupun tak datang di dalam tidur saya, masih menjadi pendorong kepada diri sendiri untuk terus berusaha meneruskan cita-cita tersebut.

Jadi bila sampai musim Haji, teringat kembali niat tu dan apa yang dimimpikan kak Hani. Semoga saya mampu menunaikan apa yang diniatkan dan dicita-citakan. Saya sendiri dah menetapkan sasaran nak ke sana sebelum umur 45 tahun, jika diizinkan Allah. Semoga juga semua umat Islam di dunia ini sempat menyempurnakan rukun Islam kelima sebelum 'berangkat bertemu Yang Maha Esa'.

Tapi dikejutkan juga, dengarnya ada 'orang' nak jumpa di Malaysia nanti. Aduh, betul ke ni? Saya belum bersedia secara mentalnya lagi. Kalau betul, moga Allah berikan saya kekuatan.



No comments:

Post a Comment