Tuesday, March 1, 2011

Email sharing - Biar cukup duit selepas majlis kahwin

CYBERITA Online Forum

URL: a href="http://http://cyberita.asia1.com.sg/mforum/story/0,6879,182922,00.html?">

SAYA ingin merujuk isu wang hantaran dan belanja perkahwinan yang dibincangkan di ruangan Forum. Saya memang tidak setuju tentang keperluan wang hantaran yang saya anggap sebagai satu kelemahan amalan orang Melayu kita.

Kebanyakan orang kita bergaji tidak tinggi dan selalu hadapi masalah kekurangan perbelanjaan harian. Malah ada yang sukar bayar bil api air dan ada juga yang tidak cukup dari segi belanja sekolah.

Anehnya, apabila anak hendak berumah tangga, mereka sanggup berusaha membuat majlis perkahwinan yang besar belanjanya dan melakukan perkara-perkara tidak perlu dan kolot. Mereka bermegah tentang majlis itu dan mendabik dada tentang wang hantaran yang tinggi.

Semua ini, bagi saya, adalah perbuatan dan perbelanjaan yang sia-sia dan membuang wang sahaja. Kenapa kita perlu beri wang hantaran yang bukan satu kewajipan dan pada 'harga pasaran'?

Akibatnya, yang menerima padah adalah pasangan itu sendiri, khususnya pengantin lelaki yang terpaksa menyediakan jumlah wang yang besar.

Saya sendiri tahu ada lelaki yang bermain nombor ekor kerana berharap menang dan menerima jumlah wang yang besar untuk membiayai majlis perkahwinan dan wang hantaran.

Malah ada juga ibu bapa pengantin yang menggunakan wang hantaran anak mereka untuk selesaikan hutang mereka. Ini termasuk wang itu digunakan untuk membiayai majlis perkahwinan itu yang bermakna mereka sebenarnya tidak mampu berbelanja untuk majlis perkahwinan.

Ramai anak kita yang sekadar ikut amalan bodoh ini dengan memberi wang hantaran dan akhirnya wang simpanan semuanya habis.

Kini ada sebilangan anak muda yang enggan mendirikan rumah tangga kerana tidak cukup wang hantaran. Jika bakal mentua berdegil mahukan wang hantaran, maka semakin ramailah pasangan tidak akan berumah tangga.

Cakap tidak serupa bikin? Anak saya sendiri baru-baru ini mendirikan rumah tangga dengan wang hantaran $0. Bernikah di pejabat nikah dan majlis kenduri kesyukuran hanya menelan belanja $295. Saya punya wang simpanan yang mencukupi tetapi tidak mahu terikut-ikut dengan amalan menganjurkan majlis perkahwinan yang hanya men,jejas masa depan anak.

Saya berpegang pada prinsip, ‘ada duit selepas kahwin, bukan buang duit di majlis kahwin’. Kita sebagai orang tua mesti main peranan dalam memastikan masa depan anak kita bermula dengan cara baik dengan mempunyai wang simpanan yang mencukupi demi melayari kehidupan mereka sebagai suami isteri.

Syed Muravvat Hussain

No comments:

Post a Comment