Saturday, June 25, 2011

Kamera Yang Paling Canggih

Siapa minat ambil gambar?
Siapa mahir mengambil gambar?
Siapa mahir 'mengedit' gambar?
Tak kisahlah gambar apapun. Gambar majlis kahwin ke, gambar pemandangan ke, gambar makanan, binatang, bintang, bulan mengambang, orang mengandung, lelaki main bola, gambar tingkap rumah, kawasan bersejarah. Apa-apa lah...
Kalau ada yang minat dan mahir atau pun nak memahirkan diri ambil gambar, mesti orang tu akan ada kamera canggih-manggih kan. Kalau jawapan aku salah, tak kisahlah.
Bilamana seseorang tu ke tempat baru atau tempat yang unik, lain dari yang lain, kawasan yang memang dia hajatkan nak pergi, biasanya dia akan rakamkan gambar, video, macam-macam lagi.
Sama jugak dengan aku. Aku kirakan, tempoh hampir setahun setengah tak sebanyak mana tempat menarik yang sempat aku pergi. Cuma untuk setiap tempat yang aku pergi, seboleh-bolehnya aku akan rakamkan gambar. Bukan untuk kenangan sangat pun. Sekadar untuk aku jadikan bahan motivasi untuk adik-adik aku dan modal atau contoh dalam slide pengajaran aku nanti, kalau berkaitan. Selain tu, aku nak kongsikan dengan orang-orang tertentu kawasan yang aku lawati. Tak mampu nak bawa lawat South Australia, aku sediakan gambar pun jadilah.
Eh, balik semula dengan gambar tadi.
Nak tahu, sehebat mana pun kamera yang kau ada, DSLR ke, Sony ke, Panasonic ke, Pensonic ke, apa-apalah... tetap takkan dapat lawan satu kamera paling hebat dalam dunia.

"Mata" dengan memory card dalam otak kita.

Dalam 'sesi jalan-jalan' aku hari ni, cuma kalimah MasyaAllah dan Subhanallah saja yang dapat aku ungkapkan. Biar aku ambil gambar macam mana pun (dengan kamera compact murah aku ni), tetap tak secantik realiti yang aku lihat dengan mata kepala aku sendiri. Kalau aku guna kamera canggih-canggih pun, aku rasa tak sehebat mana gambarnya.

Hebat kuasa ciptaan Allah. Mata dan alam untuk kita nikmati.

Aku kongsikan gambar serba sikit mana yang aku mampu.

Uphill Warrina. Aku tak tahu nak ulas apa, sebab pada aku bald hill di kawasan ni dan sekitarnya terlalu menakjubkan. Macam custom picture dalam Windows XP. Bald hill sebenarnya ada vegetasi dalam susunatur yang telah di scrubb kan, lebih kuranglah. Untuk apa, tujuan farming. Kemudian, jadilah begini.



Uphill Myponga Reservoir. Matlamat sebenar untuk first destination untuk ke Myponga Reservoir tapi menyinggah di sini, dan aku rasa dalam banyak-banyak gambar, aku berkenan yang ini. Kawasan atas bukit, padang ragut dairy cattle. Jenuh aku menunggu bilalah lembu ni nak melepak bawah pokok ni, tapi tak jugak bergerak-gerak lembu-lembu tu. Lastly cuma ambil gambar pokok tunggal. Entah kenapa aku suka ambil gambar macam ni. Banyak erti pada aku. Katakan saja kaitkan dengan bidang pengajian aku, gambar ni macam tunjukkan habitat fragmentation. Pokok tu diibaratkan semacam satu kawasan hijau di tengah bandar (padang ragut). Cuma di situ sajalah tempat persinggahan unggas-unggas sedangkan penghuni bandar (erk, lembu. tapi aku tak maksudkan yang manusia ni lembu) sibuk menghabiskan hasil mahsul di kelilingnya (rumputlah tu). Bila dah bosan, nak merasa kelainan, berehatlah manusia ni di kawasan hijau (urban escapes). Simbolik tak metafora ni? Hehehe...




Uphill Cape Jervis. Disebabkan tak cukup masa, aku cuma sempat ambil gambar ni saja di Cape Jervis. Agak kecewa sebab hajat di hati nak 'mengona' lebih jauh tapi driver sibuk bercerita dan dia pun sedap aje pusing. Kita ikutkan aje lah. Gambar ni, sebenarnya nak dapatkan shot burung bertenggek di pokok. Sedang elok aku menunduk, burung tu pun terbang. Nasib badan, cuma dapat gambar pokok mati. Tapi aku rasa agak unik. Bukan nak angkat bakul sendiri tapi aku berkenan tengok gambar ni.



Rapid Bay. Di sini kawasan popular memancing sotong dan jugak beberapa spesies ikan. Kalau kau berpeluang jengah tempat ni, rasanya macam tak lojik je boleh memancing sebab ombaknya saja cukup kuat, setinggi 1.5 meter puratanya. Itupun kalau bukan waktu ribut. Tempat ni pun sesuai untuk buat firewood camping. Cuma kena tahan sejuk. Anginnya mengalahkan ais.



Nearland Head Conservation Park. Aku kena akui, yang ini adalah pantai paling cantik pernah aku lihat (pada mata kasar akulah. mungkin ada yang lain). Memang cukup cantik. Vegetasi bushes yang ada lebih dari 3 tona warna hijau memang memikat mata memandang, warna kayu mati, tona biru laut yang berlapis-lapis dengan warna putih ombak, ditambah dengan warna pasir dan jugak warna klasik biru langit yang disilau metahari petang, cukup memukau. Yang aku agak dukacitakan, aku tak dapat kongsikan deruan angin, ombak, kicau burung, bunyian serangga dan jugak bau-bauan yang ada di sini.

1 comment:

  1. Salam bro....aku suka komen hang kat blog dr khir toyo tu....aku pinjam yek...moga negara kita aman daripada anasir2 dalam dan luar...

    ReplyDelete