Friday, June 10, 2011

Negara Kebajikan

Mari bicara politik sekejap.

Sibuk di Malaysia selepas Muktamar PAS mengetengahkan usul negara kebajikan.

Negara Islam dan Negara Kebajikan, banyak diulas oleh ahli-ahli politik ini yang sebenarnya adalah saling bersangkut paut. Negara Kebajikan ada disebut dalam alQuran, dan macam-macam lagi.

Aku tak mahu ulas tentang makna negara kebajikan, pendekatan dalam alQuran dan kerajaan mana yang lebih mengamalkan corak negara kebajikan. Sebab aku bukan orang alim yang mampu menterjemah Kalam suci Allah.

Yang lebih menjadi perhatian pada aku, perubahan pada PAS. Hanya selepas berpakat dengan PKR dan DAP, terus sahaja PAS menukar rentak dan meninggalkan tema asal yang selama ini diperjuangkan.

Pada aku ada dua kemungkinan.

1) PAS akhirnya tahu bahawa hendak memerintah negara, rentak mesti diubah. Perubahan ini aku lihat dari sudut positif. Mengorbankan tema tapi tidak mengorbankan prinsip asal yang ada dalam PAS. Pasti politik itu sudah celik tentang strategi yang perlu dalam dunia berpakat.


2) PAS dah mula hilang arah. Kali ni aku lihat dari sudut negatif. Dek kerana terdorong hendak mengalahkan kerajaan masakini, pendekatan yang berimpak luar biasa dan mampu menarik lebih ramai pengundi termasuk yang bukan Islam mesti diketengahkan.

Bukan aku bermaksud pendekatan Negara Islam tidak mampu membuahkan hasil. Tapi mungkin parti politik itu sedar language or term barrier menyekat kemampuan mereka meraih lebih undi.

Mana satu yang benar, ini cuma andaian aku. Mungkin ada andaian lain yang jauh lebih bernas dan tepat.

Jawapan akhirnya tetap sama. Aku tak nampak pun potensi keadaan negara lebih stabil. Pendidikan tersekat, pengagihan kekayaan tak sama rata, masalah sosial menggunung juga.

*Soalan: Apa tanda-tanda ahli politik itu sedang menipu?
Jawapan: Apabila dia membuka mulut.

No comments:

Post a Comment