Wednesday, July 6, 2011

Kamera Yang Paling Canggih Ambil Gambar Lagi

Siri jalan-jalan aku yang terakhir di bumi kangaroo hari ni tak sejauh mana. Cuma ke Barossa Valley. Daerah winery yang sangat famous di South Australia. Opppsss... aku tak de try test ok wine ok... kalu nak cakap aku tipu pun tak lojik sebab sekarang ni winter, manalah pokok anggur berbuah. Lagipun hujan dan angin bertiup kuat. Tak berani nak keluar lama-lama di jalan.

Apa yang menarik di Barossa Valley? Tak sempat jugak aku nak habiskan jelajah daerah ni sebab kena penuhi jemputan ke rumah kawan sebelah petangnya. Jadi cuma tiga tempat yang aku singgah. Barossa Reservoir, The Herbig Tree Family dan juga The Toy Factory.

Uniknya Barossa Reservoir dengan Whispering Wall. Empangan setinggi 36 meter yang mula dibina sekitar tahun 1800 lebih kurang (tak ingat lah pulak). Setiap tutur kata kita pada satu bahagian hujung empangan ni boleh didengar di hujung yang lain empangan. Aku melawak mungkin ada walkie-talkie dalam dinding empangan. Sebab tu boleh dengar suara kita oleh orang di sebelah sana. Hahaha...



(Cakaplah apa pun di sini, orang di bahagian hujung empangan yang satu lagi boleh dengar apa yang kita kisahkan)



Seterusnya, The Herbig Tree. Alkisah pada kira-kira 550 tahun lalu pokok ni mula tumbuh (Gum Tree). Pada kira-kira 150 tahun lepas, Herbig Family datang ke daerah ni dan tebuk pokok ni, jadikan pokok ni tempat diorang berdiam. Kesimpulan aku dan kawan serumah, Herbig ni pemalas sampaikan nak bina rumah pun malas. Menginap di celah pokok. Huhuhuhu.... Anyway, pokok ni sebenarnya antara tarikan dan tinggalan arborikultur di Australia. Masih hidup sampai sekarang walaupun keadaannya amat 'parah'.



Ok, yang akhir sekali Toy Factory. Tahu tak antara tarikan di Australia ialah benda-benda lot of biggest things in the world. Contoh paling significant ialah The Biggest Rock di Uluru. Lepas tu ada The Biggest Rocking Lobster di Robe dan banyak lagi. Di Toy Factory, Barossa Valley, ada The Biggest Rocking Horse in the World. Patung kuda sebenarnya benda ni. Mendaki tiga tingkat, memang sejuk angin tiup kuat bila aku atasnya.



(Hamba kerdil di bahagian kepala kuda tu - aku)



Habis dah rasanya sesi 'jelajah mini Australia' aku dalam setahun setengah ni, sebelum aku balik ke Malaysia beberapa hari lagi. Tak banyak mana pun tempat aku melawat. Cuma dalam setiap lawatan, bersyukur aku diberi peluang oleh Allah melawat kawasan-kawasan di luar Malaysia. Antara tujuan jelajah mini aku ni, untuk aku dedikasikan kepada orang-orang yang aku sayang dan juga untuk bakal student aku pada masa akan datang. Moga dapat aku kongsikan pengalaman bila aku dah cukup layak dan berjawatan tetap nanti.

No comments:

Post a Comment