Tuesday, August 23, 2011

Bagaimana Pemahaman Kita?

Pemahaman manusia ini berbeza-beza. Keterbukaan kita terhad dan terbatas dengan penerimaan kita terhadap sesuatu keadaan, ilmu kita, dan tahap kita memahami sesuatu dengan lebih jauh.

Contoh paling mudah, ada orang melihat pokok itu satu dirian dengan daun. Ada pula orang melihat pokok dengan tempat untuk sarang burung dan tempat serangga belindung. Advance lagi, sebut pokok teringat oksigen dan jualan balak. Ada pula orang melihat kereta sebagai satu objek berenjin membawa kita dari satu point ke point lain. Ada juga yang lihat kereta sebagai kenderaan yang boleh lindungi pengguna dari hujan. Bagaimana pula orang melihat bulan Ramadhan? Bulan yang sekadar menahan diri dari lapar dan dahaga? Atau lebih dari bulan melatih diri dan aqidah?

Aku tak tahu adakah ini teori sebenar tentang pemikiran manusia, tapi ini kesimpulan yang aku dapat selepas sebulan lebih bertugas dan dua minggu melapor diri secara rasmi. Resam politik dalam pejabat benar-benar membuatkan aku penat. Mana yang patut aku ikut? Mana yang patut tuju?

Itu baru rakan sekerja. Belum lagi permasalahan dengan kawan-kawan.

Ada orang berkongsi pada aku, elok aku berdiri sendiri dengan paksi yang aku sendiri yakini. Sebab pada titik akhir itu, aku akan dipertanggungjawabkan atas semua benda yang aku lakukan. Samada berat atau ringan tanggungjawab itu, aku sendiri yang akan rasa. Sama juga dengan balasan di dunia sana.

Jadi elok kita sama-sama mencari paksi itu dan berdiri sendiri. Cuma jangan kita tersalah paksi.

No comments:

Post a Comment