Tuesday, August 2, 2011

Di Malaysia

Dah 3 minggu lebih aku di Malaysia. Alhamdulillah, setakat ni semuanya dalam keadaan baik. Minggu pertama aku cukup resah menunggu keputusan Master dan hingga minggu ketiga di sini (minggu lepas lah tu), baru aku beroleh keputusan rasmi. Syukur tak terhingga aku pada Allah, kiranya ni antara hadiah Ramadhan untuk aku.

Dalam tepoh yang seketika ni, banyak benda yang aku amati. Ada yang baik, dan ada yang buruk. Kita cerita perihal baik ajelah buat masa ni. Seronok benar aku bila dengar promosi teknologi hijau dicanag-canang dalam radio. Banyak jugak produk elektrik yang dijual ada highlight branding eco-ideas. Aku kirakan sebagai usaha yang baik untuk membantu mengawal penggunaan sumber melalui pendidikan langsung dan tak langsung.

Dikalangan student pulak, ramai yang dah mula cakap tak perlu print itu ini. Cukup sekadar hantar dokumen menerusi email. Kan jimat. Betullah tu.

Orang sekeliling aku pun, walaupun cuma ada kesedaran umum tapi dah ramai yang tahu istilah pemanasan global. Cuma bila aku ceritakan tentang ecological footprint, masih agak terpinga-pinga. Yang eloknya, orang-orang ni tunjukkan minat untuk tahu dengan lebih lanjut. Bagus!

Kita tak boleh mengubah manusia supaya jadi apa yang kita rasakan patut jadi. Tapi kita boleh berusaha menyampaikan apa yang baik, apa yang kita tahu. Jadi insyaALlah aku akan terus berkongsi cerita dengan sesiapa supaya kita berjimat dan mengoptimumkan penggunaan sumber.

No comments:

Post a Comment