Tuesday, August 23, 2011

Kena Tipu Penjual atau Kita Membeli Membuta-Tuli?

Ada tercatat pada laptop tu, saiz HardDisk 500GB. Bila balik, semak semula dalam properties cuma bersaiz 320GB.

Banyak kurangnya tu.

Itu kisah pembeli terkena dengan peniaga. Tak tahulah adakah peniaga tak sengaja atau sengaja. Menipu harga atau apa pun aku tak pasti.

Sebab itu aku pernah berjumpa ikan keli goreng sambal RM5 seekor, murtabak RM4 sekeping, air kelapa RM3.50 sebungkus kecil. Ini sebab kenaikan kos bahan mentah atau memang sengaja dinaikkan peniaga, tak tahulah. Yang pastinya kalau aku ke kawasan bukan bandar-bandar besar, rendah pula harganya berbanding di sekitar kawasan rumah aku.

Itu kisah liciknya orang berniaga. Jarang aku dengar kisah bijaknya orang yang membeli.

No comments:

Post a Comment