Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan sekarang...

Dah masuk Ramadhan. Bulan yang penuh rahmat.
Malam pertama Ramadhan aku dalam kereta, menyudahkan perjalanan dari Perak Ke Shah Alam. Jadi tarawikh di rumah aje, bila sampai di Shah Alam lebih kurang jam 1025 pm.

Hari pertama Ramadhan, aku berbuka di Masjid Besi (Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin) Putrajaya dengan kawan baik satu jabatan. Terkenang pulak keluarga di Shah Alam. InsyaAllah aku akan curi masa balik ke rumah berbuka dengan family.

Berbeza dengan tahun sudah, aku menyambut Ramadhan dalam suasana panas dan tempoh berpuasa yang lebih panjang. Lebih banyak cabaran. Lebih-lebih lagi bila ke bazaar, itulah ujian untuk berjimat. Kalau di tempat aku belajar dulu, tak ada bazaar untuk aku habiskan wang. Makan apa yang aku masak, apa yang rakan serumah masak. Sekarang ni, ada ayam golek, air tembikai, nasi beriani, nasi ayam, char kuew teow, sup ekor, kepak ayam, gulai kawah, aduhai... macam-macam.

Tapi agama itu tetap sama. Di ceruk mana pun, syariat tarawikh tetap ada dan dituntut sangat untuk dilaksana. Puasa di mana pun, mata tetap kena jaga. Bukan sekadar perut sahaja. Galakan mengaji tak henti-henti. Yang membezakan cuma bagaimana kita menghidupkan norma Ramadhan di dalam hati kita. Jadi jangan henti-henti berusaha berbuat yang baik, jangan putus asa tinggalkan yang jahat.

No comments:

Post a Comment